ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА:

ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОБ’ЄКТУ, ЕТАПІВ І ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАХОДІВ

Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу значних стресорів. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. Важливою характеристикою першої психологічної допомоги є її простота. Потреба у першій психологічній допомозі залежить від глибини впливу події на людину. Ступінь впливу зазвичай визначається як незначний, помірний, тяжкий. У більшості випадків перша психологічна допомога надається під час тяжкого впливу психотравмуючої події на особу. Саме оцінка поведінки постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої психологічної допомоги. З цієї точки зору важливим є оцінка станів.

Перша психологічна допомога (далі - ППД) визначає гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки.

ППД включає такі елементи:

  • ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
  • оцінювання потреб і проблем;
  • надання допомоги в задоволенні базових потреб (наприклад: їжа, вода,
  • інформація);
  • слухання людей, не примушуючи їх говорити;
  • розрада та заспокоєння людей;
  • надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із службами та структурами соціальної підтримки;
  • захист людини від подальшої шкоди.

Завдання ППД:

  • формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
  • сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
  • зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.

Під час надання ППД необхідно:

  • знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
  • поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
  • бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обняти, то обов’язково спитати дозволу);
  • показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
  • бути терплячим і спокійним;
  • надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
  • надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
  • висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо);
  • надати людині можливість помовчати.

Під час надання ППД заборонено:

  • змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
  • перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко);
  • торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
  • давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
  • вигадувати того, чого не знаєте;
  • використовувати специфічні терміни;
  • давати обіцянки;
  • переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
  • розповідати про свої власні труднощі;
  • думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
  • позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
  • описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).

Основи психологічної комунікації:

  • пам’ятати і розуміти, що в цьому стані людина є дуже схильною до навіювання та впливу, тому будь-яке слово може спричинити реакцію як миттєву, так і відстрочену;
  • використовувати принцип «приєднання і ведення»: якщо людина сидить, фахівець також сідає; якщо потерпілий рухається – активна психомоторна реакція, то фахівець, «приєднуючись», також починає рухатись, поступово сповільнюючи темп;
  • бути «активною силою», яка повертає людину до ситуації «тут і зараз»;
  • використовувати фрази-інтервенції чітко, коротко, впевнено. Нести посил: «Я з Вами, Ви не один. Я можу Вам допомогти»;
  • обов’язково представитися: «Я (ім’я)»;
  • сфокусувати потерпілого перш за все на фізичних відчуттях, наприклад:
  • взяти за руку та попросити потиснути вашу руку (спитавши дозволу). Цим фахівець сприяє поверненню до людини відчуття контролю й активізує здатність
  • відчувати своє тіло;
  • використовувати техніку «Три так» для встановлення ефективного контакту: поставити послідовно три прості запитання, на які людина з великою ймовірністю відповідатиме «так»;
  • поставити питання, що передбачає вибір, або попросити про щось, що людина здатна виконати, наприклад: налити в стакан води для себе, спитати, що вона хоче випити (чай чи каву), розповісти, куди вона піде, як тільки відчує себе краще;
  • уникати конфронтації, підтримувати будь-які позитивні зміни в поведінці потерпілої людини, заохочуючи словами і жестами;
  • зосередитися на досвіді потерпілої людини в подоланні стресових ситуацій,
  • закінчуючи первинну інтервенцію. Звернутися до того, як у минулому вона
  • долала стреси, що саме допомогло їй справлятися;
  • надати інформацію про можливі стани після травматичної події, контакти
  • фахівців, до яких людина може звернутися в разі потреби.

Перша ментальна допомога в стресовій ситуації за Моше Фархі

Р – разом, обов’язково бути поряд. Під час травмуючої ситуації людина відчуває себе самотньою і безпомічною. Важливо повернути її до відчуття того,

що «ми разом, ти не один».

І – ініціатива, підтримка ефективних дій. Наш перший порив – заспокоювати людину, яка страждає від тривоги. Цього не варто робити. Замість

цього слід спонукати до активних самостійних дій, щоб відновити в людини відчуття контролю.

З – запитання, які спонукають до роздумів. Канал спілкування з постраждалими від тривоги в час інциденту повинен бути ментальним, раціональним, ні в якому разі емоційним. Потрібні запитання, які вимагають активувати думки, а не емоції. Не варто говорити «Це нормально – бути наляканим, схвильованим». Варто говорити «Порахуй і скажи, скільки людей/машин/стільців зараз навколо тебе?» або «Де знаходиться найближче до тебе захищений простір?».

У – усвідомлення ситуації. Дуже важливо розповісти людині, яка постраждала, що було до ситуації, і що було після пережитої ситуації. Важливо підкреслити: ця ситуація вже завершилася.

Електронні канали консультування:

Електронна пошта – [email protected]

Telegram – NHL116123

Messenger – lastradaukraine

Skype – lastrada-ukraine

Методичні матеріали

Назва посібника Посилання

1. Перша психологічна допомога : посібник для працівників на

місцях. — Київ : Унів. видав ПУЛЬСАРИ, 2017. — 64 с. :

http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44615/9786176150787-ukr.pdf?sequence=72

2. Навчально-методичний посібник «Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект». – [Навч.- метод.посібник] / К.: ФОП Стеценко В.В. – 2016 .

http://old.la-strada.org.ua/ucp_mod_library_showcategory_65.html

3. Електронний курс «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе http://course.la-strada.org.ua/story_html5.html

Запобігання та протидія домашнього насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичний посябник/Андрєєнкова В.Л., Байдик В.В., Войцях Т.В.,

Калашник О.А. та ін. – К.: ФОП Нічого С.О. – 2020. – 196с https://la-strada.org.ua/download/zapobigannya-ta-protydiya-proyavam-nasylstva-diyalnist-zakladiv-osvity-navchalno-metodychnyj-posibnyk

5. Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К.: – 2018.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/1-komplekt-programmediatsiya.pdf

6. Навчальний відеоролик «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Медіація однолітків» https://www.youtube.com/watch?v=TqkbmYA0suI

7. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. – 132 с. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf

8. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. – К. : Агентство «Україна». – 2015. – 96 с.

https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichna-ta-psyhologichna-dopomoga-simm-z-ditmy-v-period-vijskovogo-konfliktu-v-ukrayini

9. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда- Україна», 2014. – 84 c.

https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichna-ta-psyhologichna-robota-z-ditmy-u-konfliktnyj-ta-postkonfliktnyj-period-metodychni-rekomendatsiyi

10. Соціально-педагогічні основи захисту прав людини, протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей: навч.- метод. посіб. / За заг. ред. К.Б. Левченко, Л.Г. Ковальчук. – 2- ге вид., доповн. і переробл. – ТОВ «Агентство «Україна». – К.: 2016. – 368 с.

https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichni-osnovy-zahystu-prav-lyudyny-protydiyi-torgivli-lyudmy-ta-ekspluatatsiyi-ditej

11. Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний- рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. – К.: ФОП Нічога С.О.. – 2018. – 174 с.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/porozuminnyala-stradametodposibniksayt.pdf

12. Всесвітня організація охорони здоров'я. (2021). Важливі навички в періоди стресу: iлюстроване керівництво. Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров’я. 126 с.

https://app.mhpss.net/?get=245/psycholog

13. Перша психологічна допомога: посібник фасилітатора з орієнтації працівників на місцях. — Київ : Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. — 104 с. : іл.

https://app.mhpss.net/?get=245/psycholog

Інформація про психологічну допомогу в умовах війни обласних центрів психологічної служби

1. Вінницька область

https://vinps.vn.ua/?fbclid

2. Волинська область

http://vippo.org.ua/index.php?pagename=socipcuhrob https://www.facebook.com/photo/?fbid=471405725026270&set=a.471405685026274

3. Дніпропетровська область

http://centrpsiholog.blogspot.com/p/blog-page_26.html https://www.facebook.com/groups/1054674471254317/?ref=share (мережаFacedook)

4. Донецька область

https://www.facebook.com/groups/273346713875356 (мережаFacedook)

5. Житомирська область

https://www.zippo.net.ua/index.php?page_id=565

https://sites.google.com/zippo.net.ua/ztpsi/%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0

https://www.facebook.com/groups/486767898507502/?ref=share

6. Закарпатська область

https://zakinppo.org.ua/kafedri/kafedra-pedagogiki-ta-psihologii/publikacii-vikladachiv/6904-psihologija-vijni

7. Запорізька область

https://centrpsiholog.blogspot.com/p/blog-page_26.html

8. Івано-Франківська область

https://www.ippo.if.ua/predmety/ocppsr/index.php?r=site/index

9. Київська область

http://bilatserkva-cppsvr.kiev.sch.in.ua/krizove_reaguvannya/

https://www.facebook.com/people/Kafedra-Pedagogy/100079501664864/

10. Кіровоградська область

http://koippo.in.ua/ppsr/

11. Луганська область

https://loippo.edu.ua/psychological-service/news/6528-persha-psykholohichna-dopomoha-liudiam-iaki-perezhyly-kryzovu-sytuatsiiu

12. Львівська область

http://loippo.lviv.ua/news/List-vchitel-v--tal-yskoi--stor-i-do-ukrainskih-koleg-publication/

13. Миколаївська область

https://moippo.mk.ua/novyny/plyve-kacha-i-anhely-letiat/#more-5862

14. Одеська область

https://ppko.odessaedu.net/ https://www.facebook.com/946471355557467/posts/1811977629006831/ (мережаFacedook)

15. Полтавська область

http://pano.pl.ua/pidrozdily/tsentr-praktychnoi-psykholohii-i-sotsialnoi-roboty

https://www.facebook.com/poippo (мережаFacedook)

16. Рівненська область

http://rosvita.rv.ua/2013-09-10-06-10-48.html

17. Сумська область

http://nmcps.sumy.sch.in.ua/informaciya_pro_zaklad/

КЗ Сумський ОІППО

http://soippo.edu.ua/

18. Тернопільська область

http://nmcpssr.blogspot.com/

https://tokippo-psychological-help.blogspot.com/

19. Харківська область

https://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=9458 https://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=9458 (мережаFacedook)

20. Херсонська область

http://psyslujba.ucoz.ua/?fbclid=IwAR1pHc0Y7i9xsKcbatSGW_Dwv7HOqMSwo1SVyTJvOOCrsK5dgcSEeStkhoE

http://psyslujba.ucoz.ua/forum/2-4-1

21. Хмельницька область

https://sites.google.com/site/hmelnocppsr/%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D1%83-%D1%84%D0%B0%D1%85%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%8F%D0%BC-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8 /на-допомогу-фахівцям-психологічної- служби

22. Черкаська область

https://choippo.edu.ua/?page_id=90

https://www.facebook.com/groups/1310246369325912/?ref=share (мережаFacedook)

23. Чернігівська область

https://choippo.edu.ua/?page_id=90

https://www.facebook.com/groups/659729744226722/?ref=share (мережаFacedook)

24. Чернівецька область

https://www.facebook.com/groups/659729744226722/?ref=share

25. м. Київ

НМЦ практичноїпсихології і соціальноїроботиІнститутупіслядипломноїосвітиКиївськогоуніверситетуімені

https://pp.ippo.kubg.edu.ua/

https://www.facebook.com/groups/124176988169440 (мережаFacedook)

https://t.me/%2B6r8_saa8QK1lNTky група підтримки у телеграмі

26. ДНУ «ІМЗО» https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/

27. Українськийнауково-методичний центр практичноїпсихології і соціальноїроботи НАПН

Україниhttps: https://psyua.com.ua/

https://www.facebook.com/UNMCPPSR (мережаFacedook)

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Інтервал між літерами
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування